Elesik, feláll, koronát igazít, tovább megy…

2018.03.04

Ma egy ismerősöm a neten barangolás közben megtalálta és felolvasta nekem ezt a motivációs idézetet. Én itt és most nem azzal szeretnék foglalkozni, hogy hányszor kell újrakezdeni az életben, újra felállni, tovább menni, miután leporoltuk magunkat, illetve megigazítottuk a koronánkat....

...helyette elmesélem, hogy a mai napig látom magam előtt azt a videót, ahol a szépségkirálynő megbillen a kifutón és majdnem elterül, miközben fél kézzel tartja és helyére igazítja a koronáját, és igyekszik úgy tovatipegni a magas sarkújában, a többi lány után, mintha semmi sem történt volna.

....és ez "csak" egy általam látott felvétel volt egy nagyon kellemetlen helyzetről, nem én éltem át, és mégis úgy érzem, hogy az én gyomromba is beleáll a görcs, miközben visszatartom a levegőt és elpirulok. A tükör neuronok működése miatt, olyan, mintha én akarnám visszanyerni az egyensúlyomat a koronámba kapaszkodva, megszégyenülten.

Hány, de hány olyan emlékünk van, melyet nem tudunk kiverni a fejünkből és egy kellemetlen, kínos, stresszes emléket újra és újra lejátszunk a fejünkben, szinte látjuk, halljuk, érezzük, a történteket, különösen, ha elég fontos és meghatározó helyzetben éltük át.

Nagyon remélem, hogy a filmen szereplő lánynak sikerült elfelejtenie ezt a kellemetlen pillanatot ott a kifutón, aminek pedig a dicsőség pillanataként kellett volna az emléktárába beépülnie.

Tehetünk-e valamit akkor, ha nekünk is vannak ilyen "kővé vált emlékeink" melyeket nem tudunk törölni és az idő sem gyógyítja be az általuk okozott sebeket? A legalkalmatlanabb pillanatokban szólal meg a fejünkben a hang, hogy elmondja, milyen szerencsétlenek, ügyetlenek, alkalmatlanok, stb. vagyunk! Újraéljük a visszatérő képeket, hangokat, mozdulatokat, szinte üldöznek minket ezek az emlékek, és elbizonytalanodunk hasonló helyzetekben, csökken az önbizalmunk.

Szerencsére az ilyen esetek ártalmatlanítására is van lehetőség. Amint alkalmunk nyílik rá, üljünk le és helyzetet átgondolva alkalmazzuk valamelyik alábbi technikát, vagy mindegyiket! :-)

1. Nevess egy jót! A nevetés, a humor alkalmazása az egyik legjobb és legegyszerűbb módja a kellemetlen eseményekhez tartozó érzések megváltoztatásának.

A történetnél maradva, ha elképzeled, vagy végignézed a történteket, vedd észre, hogy milyen kecsesen mozdultál és milyen szép voltál röptödben; és különben is milyen nevetségesek voltak a körülötted lévő emberek, ahogy kapkodtak utánad, és ijedtükben eltátották a szemüket, szájukat;és ez még semmi, ahhoz képest, mintha elterültél volna a földön, mint egy gyalogbéka, a koronád meg elgurul, és te négykézláb mászol a többiek lába között, hogy utolérd, stb...

2. Szubmodalitások változtatása (ez egy NLP technika)! Ha tudatosan megváltoztatjuk az érzékszervi modalitásokat, meg tudjuk változtatni a hozzájuk tartozó érzéseinket is.

Ez nem olyan bonyolult, mint ahogy hangzik! Tulajdonképpen képzeletben újraalkotjuk az átélt eseményeket úgy, hogy a visszatérő múltbeli élményhez köthető negatív érzéseket kiiktatjuk. Ez is egy gondolati játék!

Képzeld el a történteket, mintha egy filmet néznél, és vetítsd ki magad elé egy képzeletbeli képernyőre. Így meg tudod változtatni a képet, színeket, hangot, szagot, érintést, mozdulatot, stb. Mintha lenne egy "okos távirányítód" amivel elhalványíthatod a filmet, villoghat, vibrálhat, apróra zsugorodhat, vagy óriásira nőhet, eltávolodhat, vagy fekete-fehérre változhat a kép; lehalkíthatod vagy szaggatottá teheted, felgyorsíthatod, vagy lelassíthatod a hangot. Az egyéb érzékeléseket is megváltoztathatod, ha azok szerepet játszottak az eredeti történetben. pl.: hőmérsékletet, nyomást, ízérzetet.

Így a szubjektív érzékelések kicserélése által felülírjuk, kicseréljük az eredeti élményt és a hozzájuk tartozó testi, lelki kellemetlenségek megszűnnek.

3. Bilateriális agyfélteke stimuláció zene és kép által.

A stimuláció célja, hogy a stresszes emlék feldolgozási folyamatát elindítsuk irányított szemmozgás és speciális zene segítségével, hogy a kellemetlen érzelmek, emlékek, korlátozó hiedelmek átalakuljanak, semlegessé váljanak.

Ülj le számítógéped, vagy egyéb képernyő elé. Tegyél fel fülhallgatót és indítsd el az alábbi videót és közben szemeddel, tekinteteddel kövesd az ide-oda, fel-le mozgó fehér kört anélkül, hogy a fejedet is mozgatnád. 

Ezen technikák segítségével a közelmúltban történt incidenssekkel kapcsolatos rossz emlékeidet elhalványíthatod, és változtathatsz a hozzájuk fűződő érzelmeiden, hogy ne kudarcként emlékezz rájuk a jövőben!

A régóta fennálló blokkokon, traumatizáló emlékeken is tud segíteni szakember; pszichológus vagy egy jól felkészült coach. Ne kezdj öngyógyításba, ha a stresszel teli emlék már a viselkedésedet, hitrendszeredet is megváltoztatta. A tudatalattiban bujkáló képek megfejtése, a különböző témák feldolgozása profi segítő igényel!