Immunerősítés és a vírus

2021.01.06

Hogyan erősíthetjük immunrendszerünket Covid idején?

Korábban úgy gondoltuk hogy csak ideiglenesen kell alkalmazkodnunk a világjárványhoz, de már látjuk hogy hosszú távra kell berendezkedni, megváltozott az egész életvitelünk.

  • A máskor működő napi rutin megoldhatatlan.
  • Szaporodnak a családok nézeteltérései, a generációs problémák felerősödnek.
  • Külön nehézséget, óriási gondot jelent a munkahelyek instabillá válása, a gyerekek számára a digitális oktatás,
  • Lefáraszt minket, hogy nem tudunk tervezni és hogy az
  • emberekkel érintkezve minden tele van félelemmel és szorongással

Az elmúlt nyolc hónapnak kimutatható következményei vannak a testi, lelki, szellemi, egészségünkre az emberi kapcsolatainkra és a közösségek működésére.

A stressz, különösen a szorongás felerősödése a koronavírus-járvány kitörése óta, jelentősen hátráltatja és komoly egészségügyi következményei lehetnek 

  • Pl: fokozza a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát,
  • a megváltozott táplálkozásstruktúra növeli az elhízás veszélyét, a mozgáshiány következményei is jelentkeznek.
  • Az immunrendszer gyengül, emiatt szervezetünk kevésbé áll ellen a fertőzéseknek.

Az immunrendszerünket is csak holisztikusan, mindenre kiterjedő figyelemmel tarthatjuk jó szinten.

  • Van akiknél kimerül a védekezés a Szabályok betartásával (maszk, kézmosás, kijárási tilalom)
  • De ennél sokkal többet is tehetünk. A testi, lelki mentális és szociális jólét az, amire alapozhatunk, ha az egészségünkről beszélünk.
  • Ne csak a védőoltást várjuk
  • Lehet, hogy nem betegszünk, halunk meg, de tönkre megyünk, a kapcsolataink megszakadnak, céljaink, reményeink szétfoszlanak

Tervezetten, tudatosan és kitartóan kell tennünk a testi-lelki-szellemi-szociális életünk javításáért!

Pusztai Krisztina riportja Tóth Rita Életvezetési tanácsadóval 

TESTI

Életmód tanácsok

  • 8 óra minőségi alvás még éjfél előtti fekvéssel
  • minél többet tartózkodni a szabad levegőn (karanténban szellőztetés! illóolajok!)
  • minél több napfény
  • testmozgás, (nyújtás, kardió, erősítés) napi 35-40 perces testmozgást javasol legalább ötször hetente. A séta vagy kerékpározás épp annyira megfelel, mint például a súlyzós e
  • tudatos légzés, légzéstechnikák alkalmazás

Táplálkozási tanácsok

  • feldolgozott élelmiszerek mellőzése (lisztek, cukrok főképp, tehát amiket vesznek az emberek)
  • szezonális élelmiszerek fogyasztása
  • megnövelt vízfogyasztás, gyógynövényes teák � kamillatea, gyömbértea, kurkuma
  • fermentált élelmiszerek: savanyú káposzta, csalamádé, kovászos ubroka, olívabogyó
  • pre és probiotikumok
  • Elegendő fehérje
  • Sok zölség, gyümölcs
  • Teljeskiörlésű gabonák, rostdús táplálkozás
  • Olajos mgvak
  • élőflórás joghurtokat és kefirt.

Táplálékkiegészítők

  • sima basic multivitamin naponta-kétnaponta (ginzeng, ginkó, méhpempő)
  • 2-3 gramm C-vitamin elosztva a nap során, D3-vitamin
  • Szerves magnézium, cink, szelén
  • Csírák: érdemes lehet otthon biomagokat csíráztatni
  • Méz, méhpempő, propolisz: antioxidáns- és enzimforrás, rengeteg vitaminnal
  • Ganoderma gomba: (= Pecsétviasz gomba) vértisztító, méregtelenítő, bél-és immunrendszert segítő
  • Kasvirág
  • Ginzeng: stresszcsökkentő kínai gyógynövény, ami jó hatással van az idegrendszerre és támogatja az immunsejtek működését
  • Fokhagyma: fertőtlenítő, baktérium-és vírusellenes hatású
  • Fekete retek: megfázásos és influenzás tünetek kezelésére
  • Homoktövis
  • Kakukkfű: az egyik legfontosabb gyógynövény, ha betegségekről van szó. Baktériumölő, fertőtlenítő, gyulladáscsökkentő szer, ami köptető hatással is bír.
  • Gyömbér: a nyirokrendszer tisztítója, fantasztikus méregtelenítő, amit szintén ehetünk, de teában is fogyaszthatunk. Jótékony hatásáról itt írtunk külön.

LELKI

  • rémhírek olvasásának kerülése
  • pozitív gondolkodás
  • pozitív megerősítések, hálaadás magunk felé az egészségünkről, családunkról
  • jókedv és nevetés (katasztrófafilmek helyett inkább vígjátékok)
  • ne pánikoljunk és ne bagatellizáljuk a helyzetet
  • meditáció, stresszkezelő technikák alkalmazása
  • jövőnk tudatos tervezése
  • Mi fontos, mi érték számunkra?
  • karitatív tevékenység, segítség a nálunk jobban rászorulókon

MENTÁLIS

  • Építsük fel a napunkat. Éljünk napirend szerint!
  • Az étkezések továbbra is a megszokott módon történjenek, adjuk meg a módját, még ha valaki egyedül él is.
  • Írjunk naplót, a naponta előforduló apró örömök, emlékek, családi történetek 
  • Használjuk az internetet vagy egyéb médiumokat, de tanuljunk, szórakozzunk
  • Játsszunk! A napi játék frissíti az elmét, csökkenti a negatív gondolatok áramlását. Gyerekekkel szabadtéren is jó játszani, a társasjáték együttes élmény lehet.
  • Kreatív tevékenységekre is szükség van: ez lehet akár adventi naptár készítése, akár ajándékkészítés a családnak, barátoknak, új recepteket, süssünk finom süteményt a családnak
  • Magány ellen kutyát, macskát örökbe fogadni, gyógyír a magány ellen, ráadásul mindennapi hasznos tevékenység.

SZOCIÁLIS

  • Amikor számunkra fontos emberrel beszélgetünk vagy találkozunk, az csökkenti a stressz-szintünket. (család, barátok). Közös gondolkodás, érdeklődési kör
  • ápoljuk kapcsolatainkat, akár néhány mondat erejéig
  • Az idős rokonokat, főleg, akik egyedül élnek, gyakran kérdezzük meg, mire van szükségük, miben segíthetünk.
  • Karitatív tevékenység
  • Családi kommunkáció javítása. Az összezártság feszültséget okozhat. Alakítsátok ki a járvány idejére a családi kommunikációs szabályokat.
  • Ki, hol dolgozik? Gyerekek mikor, hol tanulnak?
  • Hogyan vezetjük le a gyerekek fölös enegiáit?
  • Hogyan, mikor tudunk kettesben időt tölteni a párunkkal?