Mit tegyek, ha a párom ideges, feszült?

2018.05.27

Szuperinfó, 2018.05.16. A Szakértő válaszol rovat:

A férjem munkája nagyon stresszes, sokszor vannak nehéz napjai, ilyenkor feszült, ideges, gyakran velem is veszekszik, kiabál. A legrosszabb, hogy néha úgy érzem, hogy észre sem veszi, hogy megbánt engem. Szeretném megnyugtatni, hogy értem, hogy kimerült, fáradt, türelmetlen. Nem is tudom, hogy mi a jobb ilyenkor, ha inkább elmegyek otthonról, hogy lenyugodhasson, vagy ha próbálom vigasztalni, biztatni. Én nagyon hiszek benne és szeretném, ha sikeres lenhetne a munkájában. Nagyon szeretem, de érzem, hogy ezek a feszültségek közénk állnak, félek, hogy előbb utóbb a kapcsolatunk rovására megy a dolog. Mit lehet ilyenkor tenni, kihez lehetne fordulni?

A férfiak és a nők az élet sok területén különbözően működnek, például a stressz feldolgozásának, a munkahelyi problémák megoldásának a módjai is eltérőek lehetnek. Ha egy férfinak problémája van, hacsak nem ő maga kéri a segítséget, inkább azt szereti, ha békén hagyják, amíg meg nem találja a megoldást. Ha a legjobb szándékkal is, de segíteni akarunk, sokszor annál feszültebb lesz, és akár a stílus is egyre durvább lehet. Én nem javasolnám, hogy hagyja, hogy kiabáljon Önnel. Az ő problémáit neki kell úgy megoldania, hogy ne más, ne a családja szenvedjen tőle. A kiabálás a megalázás egy formája.

De hozzátartozóként, és főleg a párjaként, rengeteget tehet a helyzet jobbítása érdekében. Beszéljenek erről, amikor a párja nem feszült, pl. hétvégén. Mondja el neki, hogy milyen rosszul esik önnek, amikor ilyennek látja őt, és így bánik önnel; kérje meg, hogy mesélje el a problémáit, avassa be önt a részletekbe, hátha önnek is lenne ötlete a megoldásra. Beszéljék meg, hogy ő milyen módszert tudna elképzelni a stressz levezetésére, és ön miben tudna segíteni. A tisztázó beszélgetés jól működhet egy mediáció keretein belül. Az Önök esetében már egy, legfeljebb két alkalom is elegendő lehet.

Érdemes lenne a feszültséget, félelmet kiváltó okot megszüntetnie a párjának, mert nyilván ez a baj valódi forrása. Lehet tüneti kezelést is alkalmazni, (teák, gyógyszerek, mozgás, sport, relaxációs technika elsajátítása) attól függően, hogy a párja mit fogad el, de általában az ilyen esetekben nem elég. Segítséget kellene kérnie a párjának szakembertől, pl.: pszichológustól, kineziológustól, hiszen a stresszkezelés, életmódváltás nélkül nem sokat ér, és ha a jelenlegi helyzet tovább folytatódik, mindkettőjük életminősége és egészsége romlik. Neki kell akarnia, őbenne kell megérnie a változtatási, jobbítási igénynek, a közös életük, boldogságuk érdekében.

Ha a férje a terápiás segítséget elutasítaná, még mindig rendelkezésre áll a coaching, melyet elsősorban a munkahelyi, üzleti élet gyakorlati problémáinak, konfliktusainak a kezelésére, megoldására, a munka és magánélet egyensúlyának megteremtésére, az önbizalom és hatékonyság növelésére alkalmaznak, mely új készségek elsajátításával egy eredményesebb és sikeresebb problémamegoldásra, stresszkezelésre vezet rá.